søndag den 2. februar 2014

Kaspisk måge sætter ny rekord for Fyn.

Kaspisk måge, ny fynsk rekord sat lørdag den 1. februar 2014.

af Henrik Knudsen

Kaspisk Måge Bagenkop havn februar 2014.   Foto © Henrik Knudsen
Hej Erhardt

Havde i går en fantastisk dag i regnvejret i Bagenkop Havn - her var "levende" af Kaspiske Måger. Samlet så jeg 18 forskellige, der kan godt have været et par mere, men det er det jeg kan skelne ud fra mine fotos. Især er det altid svært at styre de gamle fugle, da de ligner hinanden mere end de yngre fugle som varierer mere.

Har tjekket DOF-basen og det er ny Fyns rekord. Det er samtidig den 5. største forekomst herhjemme. Rekorden er fra Fanø d. 28.11-2009 med 24 stk. Herefter kommer der to større antal fra Salthammer 18.10-2011 og 19.10-2011 med hhv. 22 stk. og 20 stk. plus yderligere en stor forekomst fra Dueodde 18.10-2002 med 19 stk..

I forhold til disse rekord, kan man se, at de alle stammer fra efteråret, hvor fuglene er på vej til deres vinterområde, hvor Langeland, især Bagenkop bruges som overvintringsområde samt gennemtræk på vej til ynglepladserne. Det er rigtig typisk, at især de gamle fugle dukker op i februar. Denne type forekomst tror jeg ikke rigtig man finder andre steder i Danmark.

Det har været spændende, at være med til at få belyst det træk gennem de 3 seneste år, hvor jeg har kigget intenst efter Kaspiske Måger på Langeland.

Det skal fejres, så du får lige et foto af en Kaspisk Måge, måske ikke det bedste, men flaget er hejst.  .

Bh
Henrik Knudsen



.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar