tirsdag den 26. februar 2013

Vandrefalk på Fynsværket

Vandrefalk på Fynsværket februar 2013 af Erik Thomsen

Vandrefalk på Fynsværket © Erik Thomsen


Vandrefalken der sidder på Logoet,  ”Vattenfall” på Fynsværket. Jeg fotograferede vandrefalken den 20-02-2013. På de første billeder jeg fik af fuglen, så jeg en farvering,  men afstanden var stor, så jeg forsøgte mig med en brændvidde på 1200 mm og skruede lidt op for hastigheden, - det lykkedes at få billeder af venstre ben med rød farvering og med to bogstaver over hinanden.
Billederne sendte jeg til Ringmærkningscentralen på ZM, der dagen efter oplyste at det var en unge, en hun, der var mærket i 2010 i reden på Stevns og som har slået sig ned på Fynsværket.

Fynsværket © Erik Thomsen
DOF-FYN  oplyser til mig, det vil være uheldigt at sætte en kasse op, da det er for tæt på engarealer i Odense Fjord, hvor der yngler vadefugle.

Vandrefalk på Fynsværket © Erik Thomsen


Fremtiden vil vise hvad Vandrefalken selv vælger.

Erik Thomsen

Svar fra Dof Fyn d. 10. marts 2013:

Henrik Kalckar Hansen
Formand DOF Fyn

Hvorfor IKKE en vandrefalkekasse på Fynsværket?

Vi er rigtig mange der glæder os over vandrefalken på Fynsværket, og dermed er tanken om opsætning af kasse og om muligt at få et ynglepar jo også nærliggende.
Den idé har vi også arbejdet med i DOF Fyn's bestyrelse, men er endt med at droppe projektet. Dette er blevet til en spændende debat om den danske natur på DOF's facebook side.
Men da det jo ikke er alle DOF Fyns Medlemmer, som dyrker denne disciplin indenfor den moderne kommunikation, er her min kommentar til problematikken...

Ang. DOF's holdning til opsætning af vandrefalkekasse på Fynsværket. Det er korrekt at projektet er droppet, bl.a. fordi afstanden til klydekolonierne ude ved Ølundgård er for kort (ca. 10 km). Beslutningen er truffet i tæt samråd med vandrefalke eksperten Niels Peter Andreasen fra Møns Klint.
Der er naturligvis ingen, der ved hvilken føde et vandrefalkepar på Fynsværket vil fodre sine unger med, og det er jo netop problemet... Idag har engfuglene ro for vandrefalken i den sårbare yngleperiode, fordi falkene på dette tidspunkt selv yngler på utilgængelige klippeskråninger i f.eks. Sverige
Men som en seriøs fugle organisation, så er DOF nødt til at vurdere hvilke fuglearter der er mest sårbare og truede nationalt og ikke mindst internationalt. I den forbindelse har vi i Dk. et stort ansvar for vores sidste rester af de ynglende engfugle f.eks. klyder og rødben. Netop fugle som yngler på Ølundgård. Fuglearter som vi gennem mange forskellige miljø projekter og kostbare fonds opkøb forsøger at tilgodese med levesteder, naturpleje osv.
Vandrefalken har formentlig aldrig været voldsom talrig som ynglefugl i Dk. Men den er jo vidt udbredt i lande med bjerge omkring os, og som vintergæst har vi jo heldigvis rig lejlighed til at opleve den voksende bestand også i og omkring Odense Fjord.

4 kommentarer:

  1. Ingen redekasse da det er for tæt på vadefugles ynglepladser ved Odense fjord, ak og ve, her gik jeg i min naivitet og troede at DOF så en ære i at beskytte og hjælpe alle truede arter, jeg må indrømme dette er det mest utrolige jeg har hørt længe, specielt da der næppe er fødemangel i dette havnemiljø med tusinde måger og duer.

    SvarSlet
  2. Hej Keld

    Er enig med dig. Håber at den endelige løsning bliver en kasse til vandrefalkene og at bestyrelsen i DOF-fyn ændrer holdning til sagen.

    SvarSlet
  3. Esben Eriksen har kommenteret afgørelsen på Dof Fyn
    http://www.dof-vestsjaelland.dk/doffyn/forum/message.asp?MessageID=21&forumID=6

    SvarSlet
  4. Mere nyt på DofFyn om vandrefalken. Se Doffyn hvor et udsnit af Vår Fågelvärld 1/2013

    Vår Fågelvärld 1/2013

    SvarSlet