torsdag den 13. september 2012

Store- og Lille Egholm

Strandnellike torsdag den 13. september 2012.


Strandnellike


For ti år siden så jeg for første gang Strandnellike og i forbindelse med Angela skulle undersøge Lille Egholm viller jeg se om jeg kunne genfinde planten, efter jeg havde sejlet Angela til Lille Egholm og også selv vandret øen rundt. Jeg har kun været på Lille Egholm 1 gang før for snart 30 år siden.

Øerne 


Ved ankomsten til øen fløj en Havørn mod Store Egholm. Uden kikkert kunne den ikke aldersbestemmes og da jeg så efter den over Store Egholm uden at finde den fløj der en vandrefalk rundt over øen.

Søen omgivet af Malurt og Strandasters


Lille Egholm er på dette tidspunkt næsten helt dækket af Malurt og Strandasters.

Skarvkolonien


Det sydøstlige hjørne af øen er præget af en Skarvkoloni 40 - 50 reder, som på dette tidspunkt er forladt. Rederne bærer præg af at have været brugt i flere år.

Muret skydetønde


På det vestlige og nordøstlige hjørne er der murede skydetønder. De ser ikke ud til at være i brug længere

Strandnellike


På Store Egholm vidste jeg, hvor jeg skulle søge efter Strandnellikerne og det var glædeligt, at der var 8 eksemplarer.

Store Egholm fra nordkysten









Panorama over Store Egholm



Botanikeren, Angela på arbejde

Ingen kommentarer:

Send en kommentar