mandag den 12. juni 2017

Bjørnetur til Finland 2017. Leif Kristensen

Bjørnetur til Finland 2017.

Med naturfotograf Lars Gejl.

Af Leif Kristensen

Jeg havde på et tidspunkt talt med en mand, jeg traf ovre hos min søn, om en tur til Finland for at se bjørne. Jeg kom ikke med, da turen var overtegnet.  Jeg havde egentlig slået det ud af hovedet.
I sommeren /efteråret 2016 ringede vedkommende mand om jeg var interesseret
for nu var der lavet en ny tur.

Mandag d.5/6-2017 skulle vi mødes i Kastrup Lufthavn (15 mand og 2 kvinder) kl.16.55 startede flyveren mod Helsinki. I Helsinki stødte en mand mere til. Vi skulle skifte til et indenrigsfly for at flyve til Kajaani, men flyet var forsinket. Fra Kajaani skulle vi køre 2- 2 ½ time i bus, ca.170 Km til Boreal Wildlife center i Viiksimo tæt på grænsen til Rusland.
Vi var fremme ca. kl.02.30. Vi blev fordelt i de værelser der var til rådighed, Så var det ellers på hovedet i seng.

Tirsdag d. 6/6-2017.
Efter morgenmaden tirsdag, der blev udskudt til kl. 09.00, gik vi rundt i området og kikkede lidt fugle, sommerfugle og vækster. Birketræerne var ikke sprunget ud endnu, men der skete meget på de dage, vi var der.

Det var for øvrigt flot vejr, fuld sol i de dage, vi var deroppe.

Kl.15.00 var der aftensmad, hvorefter vi kl.16,00 blev kørt ud til skjulene medbringende sandwich, kager og en kande kaffe eller te.
Vi blev fordelt i et skovområde, hvor der sad seks mand fordelt på tre skjul. Resten (12 mand) kom ud i sumpen, et åbent moseområde og blev fordelt i fire skjul, tre to mands skjul og et seksmandsskjul (luksusskjul). I skjulene fik vi lov at sidde til kl.07.00 næste morgen, hvor vi blev afhentet.

Jeg var første nat i et skjul i skoven. Kl. 19.27 dukkede første dyr op, en Jærv. Det var vildt spændende. Jeg sad bare ikke ved det rigtige hul (der hvor vi stikker objektivet ud) ærgerligt.

Jærv. Foto © Leif J Kristensen

Jeg nåede da at få et par billeder af den, men min makker fik en hel del gode billeder af den. Hvor efter den ret hurtigt forsvandt igen.
Kl.20.45 dukkede to bjørne op. Igen sad jeg ved det forkerte hul, min makker fik mange gode billeder af dem. Jeg fik da taget en del. De kom af flere omgange. Ved midnat var det slut og vi så dem ikke mere den nat.  Der kom lidt Sildemåger, Stormmåger, Hættemåger og en enkelt Skovskade, som vi kunne fotografere.
Dem der sad i sumpen (mosen) så Jærv, Bjørn og Ulv

Bjørn. Foto © Leif J Kristensen


Bjørn. Foto © Leif J Kristensen


Bjørn. Foto © Leif J Kristensen


Bjørn. Foto © Leif J Kristensen


Skovskade. Foto © Leif J Kristensen


Stormmåge. Foto © Leif J Kristensen
Onsdag d. 7/6-2017.
Efter bad og morgenmad onsdag, blev en del af os kørt ud til en fredet skov, for se efter Lavskrige, men vi var ikke heldige. Det blev til Traner, Sangsvane, Drosler og Rørspurv.

 Foto © Leif J Kristensen

Natten til torsdag sad vi seks mand i luksusskjulet, hvor der var køjesenge og man kunne også rejse sig. I de andre skjul kunne man ikke stå oprejst. Der var også et toiletrum (luksus). I de andre skjul, var der kun en spand. Så man kunne virkelig holde sig i lang tid.

Fotoskjul. Foto © Leif J Kristensen

Denne nat blev der ikke set andet end Måger, Ravne og en enkelt Havørn. Og det blev til 3 – 4 timers søvn.

Torsdag d. 8/6-2017
Efter morgenmaden torsdag, blev der arrangeret en tur til en sø for at se Sortstrubet Lom. Vi så 4 stk. og der var gang i parringsakten. Der blev også set et par Silkehaler og hørt Rødstjert.

Sortstrubet lom. Foto © Leif J Kristensen

Der var også en hel del Grøn Busksommerfugle. Endvidere blev der set Bæverbo og fodspor af bjørn.

Grø busksommerfugl. Foto © Leif J Kristensen
Natten til fredag, sad jeg i et tomandsskjul. Der skete heller ikke ret meget bortset fra at der var to Havørne, Måger og Ravne.

Vi havde opgivet at se noget, og var ved at pakke sammen, da der kom en stor hanbjørn. Så kom der godt nok gang i kameraerne. Vi havde fornøjelse af den i ca. et kvarter.

Bjørn. Foto © Leif J Kristensen


Bjørn. Foto © Leif J Kristensen
Pludselig forsvandt den i en voldsom fart. Den kunne åbenbart høre bilerne, som skulle afhente os.

Fredag d. 8/6-2017.
Så var det hjem og få et hurtigt bad, spise morgenmad og derefter få pakket kuffert.
Kl.10.00 hentede bussen os for at køre os til lufthavnen. Jeg var hjemme i V. Hæsinge sent fredag aften.

Alt i alt en fin tur med flot vejr og en stilhed, som næsten ikke kan beskrives, men også en lidt hård tur, for vi sov ikke tiden bort.

Her en liste over, hvad jeg har set:
Jærv
Bjørn
Elg.
Broget Fluesnapper
Grå Fluesnapper
Dompap
Bogfinke
Grønsisken
Landsvale
Rørspurv
Hvid Vipstjert
Sjagger
Stær
Skovsneppe
Hvidklire
Hættemåge
Stormmåge
Sølvmåge
Sildemåge
Ravn
Gråkrage
Havørn
Sortstrubet Lom
Trane
Sangsvane
Grøn busksommerfugl.
Alm. Blåfugl.

Tekst og fotos Leif J Kristensen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar