fredag den 6. december 2013

Kalenderbilledet lørdag d. 7. december 2013

Halsbåndstroldand Furesøen torsdag d. 13. februar 2013.

Halsbåndstroldand Furesøen
Halsbåndstroldanden er en amerikansk dykand, som kan forekomme spontant eller forvildet fra fangenskab i DK.

Ralph Qwinten, Lyngby finder onsdag d. 30. januar 2013 en Halsbåndstroldand ved Furesøen:
Mølleåen mellem slusen og Furesøen. Opdaget 12:50 på min daglige tur rundt i Frederiksdal. Studerede den en halv times tid før jeg følte mig sikker nok til at kontakte nogle lokale birdere. MKJ (tak for hjælpen) var hurtigt til stede med Fugle i felten og hurtigt blev vi helt sikre på at det ikke var en hybrid. Vi blev hurtigt enige om at den skulle meldes ud på BA og inden for 20 min stod der yderlige 5 birdere og flere var på vej. Sjovt at se hvordan der lægger issefjerene ned lige inden den dykker Videoklip her...

Halsbåndstroldand sammen med Blishøne, Furesøen
Torsdag d 13. februar var anden fortsat ved Furesøen, hvor Per Rasmussen og jeg spiste vores madpakker ved bredden af Mølleåen.

Halsbåndstroldand
Vi havde haft en god tur til Sjællands nordkyst efter Stor korsnæb og kørte derefter til Furesøen og videre til Lyngby Mølledam for at se Mandarinanden.

Halsbåndstroldand
Senere på eftermiddagen var vi også ved Porsmosen, hvor Høgeuglen var på plads og afsluttede rundturen ved Skelskør for at se efter Lille bjergand.

Mere Videoklip her...

Læs om Halsbåndtroldand på Fugleognatur
Læs mere på All about Birds

Ingen kommentarer:

Send en kommentar